טיפול בילדים

טיפול בילדים

גיל הילדות – חלקנו נוטים לזכור ולתפוס את תקופת הילדות כתקופה מאושרת ונטולת מתחים ביחס לחיים הבוגרים על שלל דרישותיהם. עם זאת, מבט מפוכח עלול לגלות שהאמת רחוקה מכך מאוד- אכן תקופת הילדות נושאת בתוכה לעתים קסם רב, אך מדובר גם בתקופת ההתפתחות העמוסה והמשמעותית ביותר עבור האדם. בתקופה זו מתרחשים בפרק זמן קצר מאוד שינויים רבים ולעיתים קרובות, דרמטיים בכל תחומי החיים של הילד, ביניהם שינויים המתבטאים בהתפתחותו הגופנית, הרגשית, המוחית והחברתית. במקביל לאותם שינויים גם דרישות המציאות מן הילד הולכות וגדלות, וכך בטווח של מספר שנים משנות הינקות הילד עובר מסביבה שעסוקה בלהתאים את עצמה אליו באופן מיטבי למצב שהוא נדרש להתאים את עצמו לדרישות הסביבה במשך רוב שעות היום.

צליחתם של השינויים והאתגרים ההתפתחותיים הרבים, כמו גם צליחתם של משברים מצביים שונים (כגון פטירת קרוב, גירושי הורים, מעבר דירה או כניסה לבית ספר חדש) חשובה מאוד להתפתחותם התקינה של ילדינו. הניסיון מלמד, שהצטברות של קשיים התפתחותיים בתחום מסוים, עלולה להוביל לאפקט "כדור השלג" ולהשפיע במהירות על תחומים התפתחותיים נוספים. כך לדוגמא, ילד שמתקשה לעמוד במטלה התפתחותית כגון פרידה מן ההורים בכניסה לגן או לשבת באופן רציף במהלך השיעור ולשמור על קשב, מוצא את עצמו משקיע אנרגיות עודפות באותן מטלות, דבר שמותיר לו פחות אנרגיה להיות מושקע במטלות חשובות אחרות כגון יצירת קשר עם חברים, התמודדות עם תסכולים באופן מווסת או רכישת מיומנויות קריאה. קשיים אילו ישפיעו לעתים קרובות גם לרעה על יחסיו עם הדמויות הקרובות אליו בבית או בבית הספר וכך רק יגבירו יותר את קשייו ויפגעו בדימויו העצמי וחוזר חלילה. בנוסף חשוב לזכור שעקב גילם הצעיר, לעיתים קרובות לילדינו חסרים הכלים המתאימים להתמודד עם הקשיים בהם הם נתקלים, וכך, גם כשהם חפצים בשינוי, הם אינם יודעים כיצד לעשות זאת.

חשוב להדגיש שלא כל קושי רגשי או התפתחותי, דורש פניה מידית לאיש טיפול, שכן ההתמודדות עם קשיים בתוך סביבה תומכת היא חלק חשוב בתהליך הצמיחה של כל ילד. עם זאת, כאשר ישנם סימנים שהקושי מתחיל להשפיע על הילד באופן כוללני או כאשר הקושי גורם לו או לבני הבית לסבל, חשוב ומומלץ לפנות לעזרה ולייעוץ מקצועי. למען האמת איתור מוקדם, אבחון מדויק וטיפול נכון יכולים לעיתים קרובות לשנות את מסלול חייהם של הילד ובני משפחתו ולמנוע את התדרדרות המצב.

הטיפול בילדים – טיפול פסיכולוגי בילדים נועד לספק לילד מרחב בטוח המותאם אליו באופן אישי בו יוכל לחקור את הסוגיות המעסיקות אותו ולמצוא להן פתרון משביע רצון בתיווכו של המטפל. בקרב ילדים צעירים הטיפול לרוב איננו נשען על הערוץ המילולי בלבד, וזאת גם משום שהערוץ המילולי ויכולת ההתבוננות העצמית של ילדים, בדרך כלל, אינם מפותחים דיים. במקום לדבר את רגשותיהם הקשים, ילדים פעמים רבות נוטים להתנהג  את רגשותיהם בדרכים שונות כגון התפרצויות כעס, קשיים בוויסות עצמי, תלותיות, חרדות שונות, הרטבה והתלכלכות, או בכל דרך אחרת. בחדר הטיפול, ילדים בגילאים צעירים מבטאים את הדרמה המתחוללת את בעולמם הפנימי באמצעות משחק או יצירה, כאשר המטפל פועל כגורם מתווך המסייע לחבר בעדינות בין תכני המשחק והסוגיות המעסיקות את הילד. המשחק מאפשר לילד לחוש שליטה וביטחון לעסוק בתכנים שמטרידים אותו. כך לדוגמא ילד הסובל מחרדת פרידה וחש חרדה בלתי נסבלת בכל פעם שההורה משאיר אותו בגן, יכול במשחק להחביא ולהחזיר דמויות שנמצאות בשליטתו וכך לגעת בחרדה שלו מהיעלמותם של הדמויות המטפלות. ילד הסובל מדימוי עצמי נמוך יכול להציג סיטואציות של השפלה בתוך יחסים כשהוא בוחר עם איזו מן הדמויות להזדהות. היכולת של הילד לגעת בתכנים המטרידים המעסיקים אותו, תוך שמירה על תחושת שליטה וביטחון מאפשרת לו למצוא פתרונות טובים יותר לקשייו ולתרגל את יכולת הוויסות הרגשית שלו. יכולתו לשחק מספר דמויות ולשאת מספר תפקידים במשחק מאפשרת לו לתרגל נקודות מבט שונות ולפתח את יכולות החשיבה שלו ואת יכולתו האמפתית. באופן זה, טיפול עקבי עם מטפל המיומן לדבר בשפתו של הילד מסייע להביא את השינוי המיוחל ומאפשר לילד לחזור לתוך מסלול התפתחות תקין המאפשר צמיחה וגדילה.

לבסוף, הקשר הטיפולי עם ילדים תמיד מלווה בעבודת הדרכה  עם הוריו, שמהווים סוכני שינוי מרכזיים בעבורו. הנחת המוצא היא שהאישיות של הילד עדיין מתעצבת, במובנים רבים דרך קשריו עם הדמויות המטפלות המשמעותיות בחייו. על כן עבודה טיפולית עם הילד ללא עבודה עם הוריו (ולעיתים גם עם צוות בית הספר) מהווה רק חצי עבודה, אך על כך תוכלו לקרוא עוד בהדרכת הורים