הדרכת הורים

הדרכת הורים

חוויית ההורותאנו חיים בחברה שמרבה להדגיש את התגמול והשמחה האדירה שיש בהורות, אך יחד עם זאת הורים רבים גם יסכימו לאמירה "שההורות היא המקצוע הקשה בעולם". האמת הפשוטה היא שלצד האהבה הגדולה שאנו רוכשים לילדינו והשמחה שהם מביאים לחיינו, ההורות גם עלולה לעמת אותנו עם חוויות קשות ומורכבות ועם תחושות של תסכול, כעס, חרדה ואשמה שלעיתים אפילו צובעות את חוויית ההורות כולה.

ההורות לילד נפרשת על פני שנות דור ונדמה שהיא מזמנת בכל גיל אתגרים חדשים, המקבילים לעתים למשימות ההתפתחותיות של ילדינו. כך לדוגמא, תקופות המתאפיינות בצרכים התפתחותיים של ילדינו להתרחקות מן ההורה, בוחנות את יכולתנו להתמודד עם החרדה שההתרחקות מעוררת ולאפשר אותה, שכן אם אנו לא נצליח לשדר ביטחון לילד ולהתמודד עם החרדה המתעוררת, סביר להניח שגם ילדנו לא יצליח בכך. בנוסף, חוויית ההורות מזמנת לנו לעתים קרובות חוויות "ילדות שניה" שחלקן מיטיבות וחלקן פוגעניות– הורים רבים יכולים לזכור כיצד זיכרונות של חוויות מיטיבות מילדותם התעוררו מחדש עם ההורות החדשה שלהם ואפשרו להם לספק חוויות מיטיבות לילדיהם, כגון זיכרונות רדומים של שירי ערש שהתעוררו עם הולדת הילד. לצד זאת, הורים רבים גם מכירים כיצד התמודדות של ילדיהם עם תכנים קשים לעתים עלולה לעורר חוויות דומות ולא מעובדות מעברו של ההורה, חוויות כגון דחיה חברתית או התמודדות עם קשיי למידה. במצבים שכאלו אנו לעתים מזהים קושי של ההורה לסייע לילד משום שהתכנים הלא פתורים מילדותו מחברים אותו באופן מובן, לצרכיו שלא קיבלו מענה כשהיה ילד, במקום לצרכים העכשוויים של הילד שלו.

לבסוף, העידן המודרני הביא עמו שינויים משמעותיים לסגנון ההורות ולאופי האתגרים עמם ההורה צריך להתמודד. ההורות הסמכותנית נחלשה ואת מקומה תפס סגנון הורות מאפשר ומתעניין יותר, אך גם לעיתים קרובות כזה שמתקשה בהעמדת הגבולות ומגונן יתר על המידה. בנוסף, נראה שהשינויים הטכנולוגיים והחברתיים המהירים הובילו להגדלת הפער הבין-דורי בין ילדים להוריהם ולהתעצבות של דור חדש הסובל מתופעות כגון מוסחות גבוהה, חרדה, קשיי וויסות ופגיעה בחיבור הרגשי והחברתי. אל מול תופעות אילו ובהיעדר תחושת הביטחון שמספקת הסמכות ההורית, ההורה המודרני מוצא את עצמו לעתים חש אבוד, מוצף וחסר אונים בהורות שלו.

הדרכת הורים – הדרכת הורים הנה תהליך עבודה טיפולי שיכול להתקיים תוך כדי ליווי של טיפול פרטני או אפילו מבלי שיתקיים תהליך טיפול פרטני עם הילד כלל. בבסיס עבודת ההדרכה עומדת ההכרה בחשיבות ההורה ככוח מעצב מרכזי בחיי הבית ובחייו של הילד. בהבדל מן האדם המבוגר, הילד עדיין נמצא עמוק בתוך תהליכי גיבוש והפנמת הזהות שלו. עקב כך, לצד העבודה עם הילד בחדר הטיפול (ולעיתים גם בלעדיה) חשוב לקיים הדרכת הורים שמסייעת ביצירתם של שינויים משמעותיים בסביבת הבית ומשם, בעולמו הפנימי של הילד.

תהליך הדרכת ההורים הוא מגוון מאוד ומשתנה בין משפחה למשפחה בהתאם לאופיה, צרכיה והסיבות בגינם היא פנתה לטיפול. אין דרך אחת להיות הורה ואין דרך אחת לקיים הדרכת הורים, אך תמיד ניתן לקדם את ההורות וחוויית ההורות בהתאם לסגנון של כל תא משפחתי. כן ניתן לומר שרוב הדרכות ההורים יכללו בתוכן שני מרכיבים עיקריים שיופיעו במידה שונה בהתאם לצורך: הדרכות הורים בדרך כלל כוללות מרכיב של הקניית ידע והבנה בסוגיות התפתחותיות תואמות גיל לצד רכישת כלים מעשיים להתמודדות עם קשיים בסביבת הבית. כמו כן, הדרכות הורים מסייעות להורה ללמוד כיצד להתבונן על עולמו הפנימי של הילד ושל ההורה עצמו וגם על אופי האינטראקציות הבינאישיות בתוך המשפחה.

הדרכת הורים מוצלחת מסייעת להשגת איזון בריא בחיי המשפחה בין צרכי הילד וההורה ,מאפשרת לחוויית ההורות להפוך לחוויה שלמה ובטוחה יותר ולאינטראקציה בין ההורה לילד לכלול מרכיבים מעצימים ומגדלים להורה ולילד כאחד. אומרים "שאם תתן לאדם דג, הוא ישבע יום אחד, אך אם תסייע לו ללמוד לדוג, הוא ישבע כל חייו" יותר מכל הדרכת הורים טובה "מסייעת ללמוד לדוג" ומספקת להורה כלים ארוכי טווח שמאפשרים לו להתמודד רגשית ומעשית באופן טוב יותר עם האתגרים שההורות מזמנת ולהצליח לחשוב באופן טוב יותר על הילד שלו וצרכיו, להכיל אותו ולהעמיד לו גבולות שומרים, תוך שמירה על איזון בין צרכיו ובין צרכיהם של שאר בני הבית.